Näkyvyyttä somejulkaisullesi

Työpaikallani Hätäkeskuslaitoksen viestinnässä teemme someviestintää, jonka yhtenä kohderyhmänä ovat kaikki Suomessa olevat ihmiset. Someviestintämme näyttökerrat olivat tammi-kesäkuun 2019 aikana noin 3,2 miljoonaa. Tämä kaikki oli pääosin oman sisällöntuotannon orgaanista näkyvyyttä ilman ostettua mainontaa.

Työmme tavoitteena on, että kansalaisten turvallisuuteen vaikuttavat viestimme tulevat luetuiksi ja huomatuiksi. On tärkeää, että ihmiset tietävät, miten toimia hädän hetkellä ja milloin on aihetta soittaa hätänumeroon. On tärkeää kertoa avoimesti Hätäkeskuslaitoksen toiminnasta. On tärkeää, että maailman turvallisimmassa maassa kansalaisten turvallisuudentunne ja luottamus viranomaisten toimintaan säilyy korkeana, ja että mahdollisimman monet ovat ladanneet puhelimeensa 112 Suomi -sovelluksen. Viestinnällämme on monia tavoitteita ja yhtenä työmme tuloksena on, että hätänumero 112 tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Sitä voidaankin kutsua yhdeksi Suomen tunnetuimmista brändeistä.

Facebookissahan näkyvyyttä voi myös ostaa. Mutta miten sitten luodaan somejulkaisu, joka saa mahdollisimman laajan näkyvyyden ilman ostettua mainontaa? Ihmisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa on jo tutkittu jonkin verran, ja tässä on muutaman kohdan muistilista, jolla voit onnistua erityisesti Facebookin tyyppisissä somekanavissa.

Näin luot somejulkaisun, joka huomataan ja jaetaan

1. HERÄTÄ HUOMIO
Ajattele kännykkäänsä bussissa näpräävää lukijaa. Valitse kuva ja otsikko, jotka herättävät huomion.

2. HUOMIOI SAMAISTUMINEN
Kerro samastuttava tarina. Katso aihetta tavallisen lukijan näkökulmasta ja aloita siitä, mikä aiheessa koskettaa todennäköisimmin hänen elämäänsä.

3. TARJOA RATKAISU
Tarjoa toivonkipinä ja ratkaisu. Useimmat meistä eivät halua velloa pelkässä epätoivossa vaan kuulla siitä, millaisia ratkaisuja ongelmaan on keksitty.

4. ANNA LUKIJAN AUTTAA MUITA, LUODA HYVÄ VAIKUTELMA ITSESTÄÄN TAI JAKAA TUNTEENSA
Tee jutustasi jaettava. Tutkimuksista tiedetään, että ihmiset jakavat juttuja muun muassa siksi, että he haluavat auttaa muita, antaa itsestään hyvän vaikutelman tai jakaa tyrmistyksensä, hämmästyksensä ja riemunsa. Mieti, mikä jutussasi saa lukijan jakamaan sen verkostolleen.

5. OLE INHIMILLINEN OMA ITSESI
Ole oma itsesi. Jos konsepti sallii, anna oman äänesi kuulua. Niin luot lukijaan suhteen ihmisenä etkä etäisen organisaation edustajana.